Wednesday, October 8, 2008

Cherita Syawal ke-2 di Kampung@PaRit,PeRak

Raya ke-2 pulak balik kampung, rumah Opah di Parit...
seronok dapat bawak famili beraya di rumah opah..bukan selalu..
opah tak berapa sihat..almaklumlah umurpon dah dekat 80...tapi aku tetap respek org tua nih tentang dua perkara: GIGIH & BERANI!
mana taknya..dia pergi ke Mekah seorang diri, masa umurnya 65 lebih...alhamdulillah..selesai buat haji dan selamat juga dia balik Malaysia...!!

Rumah opah nih banyak meninggalkan nostalgia pada aku sejak kecil...musim cuti sekolah selalunya arwah ayah akan tinggalkan aku di sini utk menemani opah dan arwah atuk..masa tuh makcik2 dan pakcik2 aku pon ada yg belum kahwin dan muda2 lagik...
antara yg seronok nya mandi Sungai Perak(depan rumah opah jerr..), memancing ikan, tunggu durian luruh kat pondok di dusun,musim buah paling seronok.. pergi rumah orang neok TV cerita Kombat (masa dulu2 sapa miliki TV tuh kira kaya laa...hahahha.),tenaga letrik pon pakai generator jer..hehehe...lampu rumah pakai Gasolin yg dipam setiap hari...
lagi apa yaa..haaa....naik sampan ke seberang,pergi pekan Manong naik bot Arwah Tok Hj Berahim, haaaa...yang paling Brutal tengok Pakcik An aku bom ikan kat sungai...giler org tua tuh(sampai skrg pon giler lagik..hahaha)...

dulu2(dlm thn 70-80an) nak balik kampung aku nih makan 1 hari perjalanan..dari pagi sampai ke petang..naik bas pon siap bertukar sebanyak 4,5 kali...ipoh->pusing->parit->spg3->manong.dari manong naik bot ke seberang, dan tumpang le sesapa sampai ke kampung opah aku-kg Mandah.Sekarang...uisshhhhh..naik kereta 30min jer dh sampai...tak perlu lagi ke manong..ada jalan trus shortcut ke kpg...Jambatan Nordin(nk ke Tg Belanja) tu pon dh tak bising lagik( Nordin Bridge adlh jambatan yg dibina drpd besi dan nk cross kena ikut turn,bunyi ya amat bising!!!)

okey lah...dh melalut banyak dh nih...
aku sempat snap beberapa gambor masa kat kampung..melepas geram jugak aku dgn body 30D aku yg masih bau workshop Canon lepas repair contact point shutter..ekekek.././/..





"rumah opah"
rumah nih actually dh di renovate beberapa tahun lepas oleh Pakcik An..aku dengar abis dekat berbelas ribu jugak...dulu2 rumah tuh just rumah papan sahaja...yeaaa...memang dari dulu atas bukit...menurut cherita Arwah Atuk aku dulu, waktu Banjir Besar melanda Malaya dulu(thn bila tak hengat), air masih tak cecah ke lantai rumah nih...tapi dah hampir2 jugak laa...huishhh..subhanallah...!


"balai @ d a n g a u"
balai atau dangau nih kira mcm pondok laaa....org dulu2 bina sebab nak kenduri dan boleh jugak ahli keluarga berteduh dan tidur memalam kat situ...
korang jgn terkejut kalau aku bgtau yg balai nih dah berusia hampir 20 tahun!!!
tak salah arwah tok aku bina dlm tahun 1990..masa tuh maksu aku nok kawin...
sekarang dh hampir reput..tapi kayu dan binaan dia mmg tahan....org dulu2 tak payah belajar tinggi amik bidang ijazah architecture, senibina, ukur bangunan dsb...ekekek..pon bleh buat/bina tempat tinggal...RESPEK!

ermm..dahlah..aku nak tutup komputer..ngantuk...
mana tau kot2 dapat mimpi indah mlm nih beli 5DMkII ker...muehehehhe,....

start bulan Oktober hingga Disember aku terpaksa tumpukan study aku...so, job kahwin aku terpaksa slow down kan...(ish...siang tadi pon ada member offer job Wedding lagi bulan nih..adeh..petak kepala!! wang atau nyawa??sapa nak job,hangkat tangan?)

sentiasa beringat:
"bukan senang nak senang, tapi bukan susah nak susah"

cerita oleh: gbone

No comments: