Thursday, June 4, 2009

[ ceRitA taNaH&teRatAk 'iMpiAna ciNta' ku ]

salam..
dengan izin Allah, mulai today, aku nak buat progress dan cerita tentang aset kedua yg aku beli i.e tanah lot dan rumah besar yg bakal aku bina, insyaAllah. naudzubillah,tidak terlintas utk berlaku lagak,tetapi niat & tujuan aku hanyalah utk berkongsi dgn apa yg Allah telah kurniakan kepada hidup aku, kerana sbnr nya segala rezeki, bala hanyalah dari Dia, bukan dr kita.

actually,aset pertama aku ialah sebuah rumah teres 2 tngkat yg dh aku dh beli dan duduk selama 10thn(beli since 1999). rega masa tu dlm rm77K. skrg tak tau la pulak value dh berapa, tp insyaAllah aku x akan juai sebab itulah rezeki 'besar' pertama yg aku dapat dr Allah,lagipon msa tu aku baru kawin dan dpt anak 1st serta baru dlm 2thn kerja masa tu.so nampak la sikit dh beli harta even awal dan dalam usia muda jugak. aset tu, manatau utk anak2 dikendian hari besokkk...

hari ini, 4/06/09, 10 thn kemudian, aku baru selesai sign agreement pembelian satu tanah lot di area ipoh, which is will be another new aset aku.luas dlm 340+meter persegi, or 3600kaki persegi or 45 x 80 kaki(stended lot skrg).alhamdulillah, aku dapat harta ni dr seorg penjual yg bagus sahsiahnya(abg Din-seorg pencen krjn), dan aku berurusan dgn lawyer firm yg juga bagus layanannya( Tetuan Raimy Mior Fuaad Aqis Associate).Allah bukak jalan baik utk aku.buat masa ni aku bayar deposit rm3K plus beberapa ratus duit process utk lawyer dulu..dan aku submit loan under government loan aku.Balance akan disetel kendian.
Below are the flow/progress yg aku bleh kongsi sama-sama:

'iMpiAna ciNta' pRojeCt progress:
  • 29/05/09- submit copy grant, IC seller & buyer to Lawyer firm-Tetuan Raimy Mior Fuaad Aqis Associate
  • 4/06/09- sign land agreement, sign some others documents, pay deposit 3k to seller,pay some hundreds Rm to lawyer
setakat ini itu dulu..aku akan sentiasa update projek ini sebab aku pon mmg nak lihat milestone plan dia,sampai tercapainya rumah impian aku, wife dan anak2 aku..so, kisah ini akan aku kisahkan dlm blog buruk aku nie supaya jadi panduan kpd kawan2 jugak,mana tau ada flow n step yg berguna cth dr segi dokumen, flow,cost,law,architecture,plan,photos dsb.
skrg pon aku dh berangan2 nk buat pelan rumah yg cantik,tp tgh penin,heheh..
mgu lepas ada la aku teok rumah kawan lama aku di area manjoi, which his house cost worth nearly 280K.cantik rumah dia...mmg taste aku.tgoklah..itu kendian.
yg penting biarlah aku setel bab tanah ni dulu,sbb rega tanah look likes increasing day by day.

oke..jumpa lagi..

2 comments:

miezanz said...

tahniah bro... semoga semakin hampir dgnNya...

gbone said...

TQ Mizan.alhamdulillah..syukur Allah bukak pintu rezeki lagi utk aku,wife & anak2..yg lagi seronok,tapak surau pon dekat jer dgn tanah aku tu nanti..jalan kaki sepelaung mcm boleh ditegor jer..hahaha...aku jer yg masih tak cukup kuat iman...hahahha..senang je nk pegi nti.jgn isau..kuar hiway tambun pon x jauh dah..