Tuesday, September 15, 2009

.:TRAveL:.~pHuKet, tHaiLanD juLy 09 pt 2~

sambungan kisah yg lepas...

phuket although well known as one of the 'night heaven', but the city is quite 'clean' and well-manage by their ppl and 'dewan bandaraya'..hahaha..xde sampah sgt,dan bersih..
petang dan malam tu kami berjalan2 di persisiran pantai Patong(Thaweewong Road) tapi tak la smpi ke Bang-La Road yg'terkenal' tu..almaklumlaa..pergi dgn famili..ekekke..
Photobucket
tak bleh mandi laa..ombak siang malam dasyat2..kesian anak2 aku..main kt gigi2 air jer..
singgah sebentar tengok2 peralatan muay thai@tomoi siam..hahahha...tingat citer OngBak..
takde tripod,tapi aku blasah je letak atas pagor batu kamera aku...dan trus main slowshutter ngan timer je..nk masukkan building 'siam' kt blakang tuh plus light trail from kenderaan...
Photobucket

kat sini tak susah nk carik kedai/restoran halal..
malam tu kami singgah dinner di restoran Pak Arab..dan sementara menunggu makanan sampai, aku apalaga..snap photo laa..menambah koleksi potret2 anak2 aku:
kebanyakan gambar di atas menggunakan ISO 800-1000 dgn 30D aku..semua Manual mode dan speed ada yg below 10sec dan maksimumpon 30sec shj...

kami order nasi,ikan bakar,spaghetti,tomyam,sotong dan beberapa menu yg dikira oke utk sekeluarga..harga? ermmm...lebih kurang je dgn Malaysia, tapi tempat2 mcm ni boleh tahan jugaklaa..yess...diakui, harga barang2 di Phuket agak mahal jugak...
lepas makan kami jalan2 semula..smpi aku terjumpa satu kedai asesori rider motor esp easyrider yg akan aku ceritakan ditajuk lain..ekeke..

THE NEXT DAY
erm..arini,kami plan nak buat road trip..lepas mandi swimming pool kat Hotel Ibis (ni yang anak2 aku dok tunggu hari2 deme tak jemu langsung!!), kami carik kenderaan apa nk bwk kami 1st nak pegi lunch..last2 kami pilih TukTuk..
TukTuk merupakan salah satu kenderaan tarikan pelancong dan method ini dikira berjaya dan tradisi yang harap2 jangan dibuang oleh kerajaan Thailand.Memang kenderaan ini cukup power,mampu memanjat bukit tinggi,praktikal dan low cost bagi pelancong2 yg mahu berjimat..kalo kt Langkawi ada benda nih,bagus jugak..
Photobucket
suprisingly, hard to find old type cars even 10 years back model on the road..semua kereta atas jalan adalah kereta model2 yg baru dan berumur kurang2 5-8 tahun..
kelihatan masjid di tengah2 town..
berenti amik lunch kt town..ermm..sempat bersembang dengan pekerja restoran yg tahu ckp melayu sebab asal dr pattani..
motor tu adlah motor kebanggaan rakyat siam rasanya...sebab semua local pakai motor tu..nk kata skuter bukan..tapi comei jugaa...

kami actually tak tau nk kemana..sewa TukTuk dlm RM50 dr pagi jam 11 smpi petang..
destinasi nyudahnya ke Zoo Phuket...hari pon hujan renyai...
tengok monkey show...
dan people show..ekkeke..
antara gelagat2 pelancong obersee...

to be continued...

p/s saksikan akan datang- pertunjukan man vs crocodile dan
gajah main bolaaa...ekekkeke...

sementara itu, ada sikit sajian selepas bukak puasa..ekekek:

dgn limited tool sebab aku malas bawak handycam aku, so aku just amik guna Henpon aje..
thanks SonyErics K800i aku..