Sunday, October 4, 2009

:::MoViE:::~HObi ku NoNtoN~

Photobucket

Membeli DVD, VCD memang hobi aku sedari dulu..since zaman aku bujang lagi…sebab aku punya hobi memang suka nonton wayang..

Maka tak heran lah dr zaman bujang koleksi vcd(dulu2 manade DVD) aku pon dh mencecah beratus-ratus copy,manakala koleksi DVD aku pula skrg pon dh mencecah kira2 300 keping(tak termasuk kira2 20 pcs yg aku beli baru2 nih)..so korang bayangkanlah VCD + DVD aku mau dh cecah beribu copies dah dlm simpanan..!!!!

guess mana aku tau jumlah semua ini????hehehe..aku memang ada simpan rekod yg sentiasa diupdate, di dlm Laptop aku(suka buang masa aku ni)..setiap DVD yg aku beli,aku akan daftarkan…begitu juga sesiapa adikbradik,kawan2 aku yg dtg umah aku,bleh lihat sendiri..mueheheh…nk pinjam?hermm..susah jugak aku nk bagi sebab semua tuh dh mcm brg kesayangan la pulak..itu pon ada kes kawan pinjam tak pulang2…adehh…manusiaaa…

Tambahan sekarang aku tak kisah laburkan puluhan ringgit sekeping hanya semata2 nak beli DVD BluRay version.yang aku rasa koleksi BluRay ini juga dh berpuluh pcs rasanya.BluRay version nih gambar memang usah cerita laaa..A+!!!!Nasib baik wife aku tak kesah dgn minat gila aku ini..hahaha…

TV LCD aku tu pon dah agak tua rasanya..maaflah,terus terang aku nyatakan aku pon dh guna TV tuh since 2 tahun yg lepas,ini buktinya: http://gbonegallery.blogspot.com/2007/11/vision-accomplish.html

pada waktu manusia2 lain masih berkira2 nak beli ke atau baik lupakan saja pasal flat screen LCD or PLASMA, yg pada mereka masa itu baik simpan duit utk ke lain..TAPI tidak aku…aku sanggup abis duit pasal benda2 yg aku minat..dan tidak mahu ketinggalan memilikinya..ye la taste org bkn sama..dan skrg,setelah 2 tahun berkhidmat,aku rasa macam dh nk upgrade pulak lagi ke version yg lebih baik contohnya FULL Hi Def TV(skrg dh zaman HD,semua nk HD,termasuk kamera DSLR..),yg resolutionnya lebih outstanding!tapi tunggu dulu..ekekek..bukan aku tanak beli skrg,tp aku nk simpan duit buat rumah besar aku tu dulu..aku tak mudah terlompat-sana sini mcm kera jugak..hahah..sekarang pon rasanya barulah ramai manusia yg terhegeh-hegeh nk tukar TV kat rumah depa,nak pakai LCD,Plasma(actually LCD better than PLASMA in term of durability dan long term quality) dsb…tu namanya perubahan dan ada peningkatan dlm masyarakat majmuk seluruh alam..ekekeek..TertinGGal BAS juga rupanya...!
..ekekkeke..pastu yg lagik funny,jenis yg beli tv bagak nih,then layan pirated movie yg gambo cinema,gambo blur2,gambo rega disc RM10 dapat 3 keping..hahahha..pastu komplen awat gambo tak cantik,awat pasang Astro gambo cam sial, awat sound mcm haram,dsb..walhal,sendri mau hengat laa..apa barang beli tv best,tak labur duit beli yg oke sket janji puas tonton kat umah kan?
lagi pon pakai mende2 nih kabel seme nk kena cukup..beli la monster kabel S-video yg rega 3,4 ratus tuh,HD kabel ka,player bagus ka,theater set ka,kurang2 janji kuar sound best, baru lah FEEL...ni teok Astro pon gambo tak elok,FEEL amende?...kekeke..lawak..

pastu letak tv bagak ,tapi Hall umah alamak,ya amat sempit,mana blehhhh..mana mauny a bhai!!!.kalo ikut setiap inches TV dia ada jarak yg perlu diikut untuk menonton,contohnya 40in,kena kurang2 7-10 feet jarak antara audien dgn tv..baru gambar dpt dilihat tanpa gangguan visual..

Photobucket
Photobucket

TAPI, fikir2 balik,memang berbaloi hidup dan hobi aku yg sukakan movie nih..sebab mmg aku gunakan sepenuhnya apa yg aku beli..bukan aku buang duit tak tentu hala jugak,tapi aku SPEND pulak beribu2 duit gaji aku yg dah hangus utk beli disc VCD,DVD, Player dsb utk lengkapkan tontonan sinema aku di rumah..baru nih hangus lagi duit beli HD MI Player,dan DVD player Samsung aku yg dh berkhidmat hampir 9 thn tuh aku pindahkan pulak ke bilik master aku sebab dh ada yg baru..ekek..lagipon smpi dh takbleh baca format sebab dh too OLD!!!hahahha..smpi mcm tu sekali!!!

TAPI jgn salah paham..ekekek..sinema di rumah , dirumah juga…ada kalanya aku bawak jugak family aku nonton di panggung wayang..tambah2 cerita yg ada kualiti yg perlu ditonton dgn menghabiskan berpuluh RM beli tiket…

Buat rumah baru esok,insyaAllah aku ada plan nk beli hometheater set yg rega RM5000 lebih tuh,skalik la dgn HD BluRay Player+HD TV..tunggu aje laa masanyaaa…lantakla habis 10K pon,tu kira sikit la berbanding yg betul2 hardcore yg sanggup abis berpuluh2 ribu pasal benda nih!!!

Begitulah aku dan hobi aku yg satu ini…

P/S hari ini pon aku ‘selamat’ kan duit aku di kedai DVD dekat beratus hengget ,sebab beli lagik 8 keping movie.walhal minggu lepas baru beli 5 keping tak tengok2 lagi!!hahahah

ermm..apa?besok beli lagi??yaa,aku akan beli lagi sungguhpon cerita yg lama tak habis ku tengok….pelikkan???kakakkaakka…tanyalah bini aku….

4 comments:

matnors said...

nak pinjam bleh yob?

p/s: kami ber5 ada di metro pengkalan...

gbone said...

hahahah...
nk pinjam BluRay ker BLUE Ray???muekekek...
nanti aku melawat komer kt sana..lama benor dh tak jumpa...takkan la kita nih sibuk sgt tak jumpa kenkawan??teruk btoi kita..

Dr. Bentara said...

problem dengan DVD/VCD pirate ni kalau ko tak nak dah, tak boleh jual balik. Penyudahnya, masuk tong sampah (macam kes aku dulu).

Kat Australia ni DVD ori pun murah. Standard kita, dalam 5-6 ringgit je yang used. Dah menyampah, jual balik kat eBay. So kurang le ruginya. Stail aku kat sini, beli, tengok dah tu jual. Tak boleh yop nak ngumpul DVD, CD yang ada pun tak terdengor hahahah...

Dr. Bentara said...

dan kalau tak nak beli, kat sini ada kedai sewa DVD melambak2... sewa 5 keping = AUD$5 je (seminggu).