Friday, July 10, 2009

[ ceRitA taNaH&teRatAk 'iMpiAna ciNta' ku ] Part 2

..sambungan dr http://gbonegallery.blogspot.com/2009/06/cerita-tanah-impiana-cinta-ku.html
Dua hari sudah dapat call dr lawyer firm soh aku amik dokumen2 utk submit ke Jab. Penilaian..
aku mintak tulun wife aku amik kat pej loyer..
antara dokumen2 tersebut:
1. Agreement Ori & Pendua
2. Agreement Copy
3. MB Consent
4. Surat Akujanji
5. Geran yg Disahkan
6. Dokumen2 Loan
7. Borang 1-for Evaluation

Today,aku kePej. Jab.Penilaian ,Bangunan Seri Kinta, Ipoh utk submit:
1. Agreement Copy
2. Photostate IC
3. MB Consent
4. Grant
5. Borang 1
6. Letterhead jabatan tempat kerja

ALhamdulillah semua berjalan lancar, dan kerani tuh cakap aku dh bleh submit for land loan ke Kem.Perumahan..tapi result dari Penilaian bleh follow up seminggu dr hari ini which is next week...dia kata kalo urusan utk pembelian tanah nih takde masalah banyak dan proses cepat..ye ke? aku mcm tak konfiden je..ekekek...ermm..apa2 pon kita wait n see..

antara perkara yg aku rasa puas hati dlm hidup ialah, beli tanah ni lah(selain dr dh beli rumah yg kami tinggal skrg hasil perkongsian hidup dgn wife tersyg, beli hartabenda lain etc)...
aku rasa aku dh ikut 'jejak' arwah ayah aku,dimana dulu dia sediakan kami tempat tinggal yg cukup 'mewah' pada mak dan kami sekeluarga dgn membeli tanah lot(zaman aku skolah dulu) dlm keadaan dia pon serba kekurangan( yer lah..keje postman je..brapa sangat la gaji..), dan dirikan pulak rumah utk kami berteduh,SUNGGUHPON dia tak sempat pindah rumah baru kami yg dh 100% siap masa tu, sebab masuk ICU dan kembali ke rahmatullah...sedih kan?? nk buat mcmana..Allah sayangkan dia..
tapi dia memang benar2 seorang LELAKI yg benar2 layak digelar LELAKI!!!jika kita lihat dlm Islam pon menyebut tanggungjawab suami/lelaki sememang memberi makan,pakai,tempat berteduh,nafkah,pelajaran utk keluarganya..dan pada aku, dia telah berjaya menunaikan tanggungjawabnya...sbgai anak,ayah dan suami..yaaa...aku sedang cuba mengikut jejaknya...

namun apapon, aku cukup SANJUNG TINGGI pada dia,sbb gunakan tulang 4 kerat dia cari rezeki, dan hasil titik peluh dia, dihamburkan pada famili..sikit pon dia tidak meminta-minta pada org lain, tidak langsung lemah, bukan seperti parasit yg menumpang dari kemewahan ahli keluarga mahupon org lain dsb...dia tidak suka bercakap kosong..pada dia 'bab cakap semua org boleh buat, tapi hasil habuk pon tarak'....itu tak gunaaaa....dia mmg ada prinsip..yerlah..even dia keje postman,tapi dia tidak bodoh...dia pon bekas pelajar skolah agama Izzudin Shah(antara skolah agama tersohor di Perak)..tapi dia belajar sekerat jalan..KENAPA?yg tu nk cerita pon xkan abis di sini..
dan dia juga bukan insan yg kedekut...cukup pemurah..dan benda ini dibuktikan,dicakap2 oleh ahli keluarga dia yg lain..dia menjadi pujaan semua org..

...dan tiap kali selepas solat,aku tak pernah putus berdoa utk dia, moga2 dia mewah di syurga sana...ayah,kita akan berjumpa di sana..insyaAllah...

pada aku, tidak ada Hari Bapa, Hari Ibu..aku tak layan sangat..sebab pada aku, hari2 adalah hari Ibu dan Bapa..kenapa nak ada tarikh2 khas utk mereka???walhal, hari2 kita boleh menyayangi dan memuja mereka..
yaaaa..hari-hari....

cerita aku menyimpang jauh..dari bab tanah terus bab Ayah..arghhh lantaklah..peduli apa..Blog aku..ekekekke...

cerita ini to be continued...

No comments: