Monday, May 11, 2009

.:tOLonG!fiKiRAnkU bUntU!:;

assalamualaikum wbt kpd sesiapa yg sudi jenguk blog aku yg tak hensem nih..hehehe..
aku tgh penin...
dah seminggu susah tidor...
sebab?
pasal T.A.N.A.H...
adehhhh...nak buat decision susah sangat..ceritanya gini..
aku tgh membuak2 nak beli tanah..dapat sekangkang kera pon jadilaa...
memangla rumah yg aku duduk di lahat nih skrg aku dah beli 9-10thn yg lalu,tapi aku nak jugak
beli tanah utk dibuat aset...memula,biorla aku cari tanah utk duduk dlu,esok2 barule tanah kebun...
gini..
aku dh dapat beberapa pilihan:
1. 1 lot tanah dlm 330+ meter persegi harga dlm 39K+ di satu area hampir jgak dgn ipoh town(dlm 15min) dan penempatan sekeliling quite membangun jgak...

2. 1 lot tanah dlm 500+meter persegi(luas drpd 1), harga dlm 35K shj(dahlah luas!!),tp kedudukan jauh jgak dr ipoh town(dlm 30min dr ipoh),penempatan sekeliling dh ramai org duduk tp tu la jauh sket dr bandar,terpencil sket...

3. 1 lot tanah area umah mak aku di btgajah jer, luas sama mcm no 1,area OK.harga dlm 37K+

4. 1 lot tanah sama area dgn no 2,tapi LUAS GILER tanah sebab Korner Lot,size dlm 570+mpersegi...harga dlm 50K+ shj!!!
(TP sorry lokasi sebenar aku kena rahsiakan)
kesemua tanah di atas setakat kemudahan basic mcm masjid,surau,lot kedai,pump station,padang sokan,bank,pasar malam,klinik,hospital,pasar,kedai makan,memang takde masalah,semua berhampiran jugaklaaa...

arghhh..cukuplah option 4 tanah dh bagi aku susah buat decision!!!!sembahyang istikarah dh buat,tp susah dpt jwpnlaaa...adehhh....cemana la nih!
no 1 best sebab dekat bandar,tp mahal sket dan size ikut lot skrg,kureng---no 2 pon best sebab murah dan luas even jauh dr bandar---no 3 best sebab dekat umah mak aku dan harga pon oke dan murah jgak---no 4 lagik best,sbb luas kow2 dan konsider murah jgak.tapi bulan2 quite high la istalment aku..ekekke

aku plan nk beli jer dulu, banglo buruk(eh!!!banglo???ekekke..angan2 jer dulu..) buat kendian...lagik 5-10thn pon xper...janji aku dh tambah aset utk famili..
cemana la nih????kalo korang mana satu yg dipilih???
soal duit,insyaAllah aku okey,cuma nak pilih jerrrrrrr!!!!

mslh betullah!!!benci sungguh!
kena wat decision cepat,supaya aku bleh letak deposit dan takmo terlepas peluang,nti org kebas!
Allah..pls help me!

harap sgt pandangan bernas dr korang yg hebat2!!!ikhlas aku ckp, i need idea now..
terima kasih in advance! :)

8 comments:

Yus said...

Bro kalau nak setle down dalam 10-15 tahun umor ko dah 45-50 tahun..tak der maknanyer nak duduk dekat bandar.. kalau dekat ngan kemudahan seperti masjid dan kedai dah kira satu bonus..senang nak apply jadi to siak dah tua nanti...anak2 nak balik kampung bawak cucu baru best tanah luas....heheheh..just my 2 cents

miezanz said...

BRO,
bagi aku kat mana ko nak stay, jauh atau dekat, town or kampung, itu ur choice... yang penting niat ko... pilihlah lokasi yang menjanjikan kedamaian kepada jiwa ko. Namun kedamaian jiwa bukanlah terletak pada material namun ketenangan dan kedaiaman jiwa adalah apabila kita dekat denganNya. Janganlah kerana harta dunia kita jadi beban.

kim said...

Aku sokong kedua-dua idea. Yus!!! jadikan aku sefamili sebagai contoh yek....anyway aku mmg nak settledown kat PRgs. Umah pon dah nak siap....90 percent dah. Anak bini....tempat kerja dan sekolah pun easy access. Masjid mmg dekat....dah tuee daaaah epoi oiii.

gbone said...

thanks yus,mizan n kim dgn feedback...
harap2 ada lagi yg bagi cdgn...
tentang material tuh,pada aku it's not about material kita bleh lupa akan Allah.aku mintak simpang.kita dpt harta pon keranaNya jugak kan?
niat aku ikhlas nak mencari harta,utk keluarga aku jugak..kan ker nabi pon suruh kita cari harta jugak selain bekalan akhirat?
kita tak bleh naif sgt utk kejar satu side shj kan?
cth aku bg, beli tanah utk kegunaan pertanian/kebun,itu bukan sesuatu yg waste kan?

lagi..lagi..cadangan please... :)

bob said...

Salam Bro.
Pandangan kekgkawan semua aku setuju....cuma kalau ikut apa yang ko katakan ko nak buat umah aje ...bukan nak berkebun ker apa ker and maybe kalau ader rezeki lain kali nak tambah aset. Semua terpulang pada bro sendiri, kalau nak buat aset bukan untuk tinggal terus amik yang dekat dengan bandar sebab harga naik tinggi, tapi kalau plan nak buat rumah/bunglow/mansion , nak settel down, cari yang sesuai dan tenang untuk diri sendiri and sekeluarga...so maybe choices to be near your family is the best...macam bro Kim kite...sebaris jerngan mak bapak...belakang plak kebun...tempat pun tenang, semua kemudahan ada...contoh yang baik.
just my 2sen...:P
good luck in your choice may ALLAH be with you always...amin

Anonymous said...

Salam Epoi,
Saya setuju pandangan di atas cuma saya nak tambah sikit aje.. iaitu berkaitan jiran2 sekeliling kita nnti. Kalau nak pilih tempat tinggal yang selesa, komuniti kejiranan memainkan faktor penting sama ada di kelilingi dengan mereka yang prihatin atau pun yang pentingkan diri sendiri. Itu semua terpulang kepada empunya diri untuk menilai sejauh mana pentingnya nilai2 kemasyarakatan dalam masyarakat setempat.
Moga membantu.. salam buat Alis..
wassalam

flush said...

aku vote no.4
wlpun mahal dr no.1 tp mcm2 ko dpt.. kalau nak buat loan pun, x byk beza monthly instalment nya..

Anonymous said...

rasa teman.. no 4 la bro.. mahal skit xpa.. asalkan puas hati... smua kemudahan ada..